اعلام آمادگی گروه های پزشكی و پرستاری كشور برای كمك به مردم میانمار
>
وی درخصوص موضوع مضرات دكل هاى مخابراتی بر سلامت انسان، گفت: همگی ما درحال حاضر> در عصر اطلاعات زندگی می> کنیم و تبادل اطلاعات و استفاده از این دکل >ها یکی از ضرورت> های امروز جامعه است و پيش بينى شده است، تا سال ٢٠٢٣در ٨٥ درصد نقاط دنيا دسترسى به اينترنت وايرلس داشته باشند.
>
وی افزود:>> طبق بررسی> های متعددی که در کمیته >ای متشکل از وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی، سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره تلفن >های همراه و بی سیم> های نیروهای انتظامی و ماهواره >ای شده هيچ مورد خارج از استاندارد ملى مشاهده و اثبات نشده است و از طرفی وزارت ارتباطات خود را ملزم کرده که در هر کجا دکل جدیدی نصب شد، به ما اطلاع دهد تا آن را سنجش کنیم.
>
سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نیز قرار است، 70 مرکز سنجش ثابت در سطح تهران قرار دهد تا این دکل> ها را دائما سنجش کند. همچنین مناقصه >ای برگزار کردیم تا دستگاه> های سنجش متحرک را هم در سطح شهر قرار دهیم و دکل> ها و تشعشعات> شان را بررسی کنیم. باید توجه کرد که دکل هایی که در فواصل مجاز قرار می >گیرند، مشکلی ندارند و هر دکلی که دچار مشکل بوده با اعلام رسمی ما برداشته شده است.
>
دکتر حریرچی درباره اعتراضات اخير جامعه بيهوشى نیز ، گفت: در هفته گذشته در اكثر مراكز درمانى خدمات بيهوشى به نحوه مناسب ارائه شد .
>
وی گفت: سعی ما براین است که مسائل را در یک محیط دوستانه حل کنیم، اما مهم این است که اخیرا انجمن بیهوشی نامه >ای داشتند و اعلام کردند که اجازه نمی> دهند کوچک> ترین خدشه >ای در خدمت> رسانی به مردم ایجاد شود.
>
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: باید توجه کرد که وزارت بهداشت یک عضو از اعضای متعدد شورای عالی بیمه است و از طرفی برای تعیین تعرفه> ها کار کارشناسی انجام می >شود. حال وقتی که اختلاف نظر وجود دارد، برخی گروه> ها می >گویند، تعرفه> های ما حتما باید بالا برود؛ این در حالی است که وسع مالی چنین چیزی موجود نیست، بنابراین هر چقدر هم که تبادل نظر کنیم به یک نتیجه مشترک نمی >رسیم. امیدوارم در این زمینه دوستان به مراجع قانونی و تولیت سلامت اعتماد کنند و در عین حال باید توجه کرد که تصویب> کننده نهایی تعرفه >ها، شورای عالی بیمه و دولت است و این تصمیم >گیری> ها با توجه به مصالح کشور انجام می> شود.
>
وی در خصوص مشكلات حوزه دارو و تجهيزات پزشكى، گفت: بخش دارو و ملزومات مصرفی پزشکی ما به دلیل تاخیر بیمه> ها در پرداخت مطالبات بیمارستان> ها دچار مشکل شده است. باید توجه کرد که بیمارستان> ها به عنوان ارائه> کننده خدمت باید عمده هزینه> های خدمات درمانی را از بیمه ها بگیرند و میزان فرانشیز پرداختی مردم مشخص است و از طرفی خط قرمز وزارت بهداشت این است که علیرغم همه مشکلات به طرف افزایش پرداخت از جیب مردم نرود.
>
دکتر حریرچی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تاخیر سازمان >های بیمه >گر در پرداخت مطالبات، مشکلاتی در حوزه نقدینگی شرکت> های پخش و توزیع ایجاد شده است، اما از طرفی بیمارستان >های ما برخلاف شرایط قبل از طرح تحول سلامت، فقط مجاز هستند که کالاهای دارای بارکد مشخص و زنجیره تولید معین را خریداری کنند.
>
وی گفت: تولیدکنندگان ما هم به مشکلات کشور واقف هستند و باید توجه کرد که مشکل تاخیر بیمه> ها در پرداخت مطالبات بیمارستان >ها و شرکت> ها از سال ۷۴ که بیمارستان> های کشور خودگردان شدند، وجود دارد. البته از نظر ما یک روز تاخیر هم پذیرفته نیست.
>
دکتر حریرچی ادامه داد: روزی که ما به وزارت بهداشت آمدیم، تاخیر بیمه> ها ۱۴ ماه بود هر چند که در مقاطعی از طرح تحول تاخیرها به سه تا چهار ماه کاهش یافت، اما در حال حاضر متوسط تاخیرها بیش از ۱۲ ماه است و در برخی دانشگاه> ها به ۱۳ ماه نیز رسیده است. البته همه ما به مشکلات کشور واقفیم، اما سعی می >کنیم که این مشکلات را حل کنیم. از طرفی توجه داریم که خدشه >ای به ارائه خدمات به مردم وارد نشود. همچنین اقدامات متعددی برای حل این مشکل در حال انجام است. از برخی سازمان >ها هم گلایه داریم که اولویت بهداشت و درمان را اعمال نمی> کنند و دستورات قانون و رییس> جمهور را به طور کامل اجرا نمی کنند، اما امیدواریم بتوانیم در محیطی مناسب مشکلات را کمتر کنیم و در حال پیگیری این مشکل هستیم
>