
ایمنی بیمار یک دغدغه جهانی در زمینه سلامت است که بیماران را در تمامی عرصه های خدمات سلامت در کلیه کشورهای جهان اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه، متأثر می سازد. مطالعات پژوهشی نشان داده اند که به طور متوسط حدود 10 % از تمام موارد بستری، بیماران به درجات مختلف دچار آسیب می شوند و این در حالی است که برآورد می گردد که تا 75 % از این خطاها قابل پیشگیری می باشند. مراقبت و خدمات درمانی غیر ایمن علاوه بر تحمیل رنج به انسان، هزینه اقتصادی سنگین نیز به بار می آورند. در واقع چنین تخمین زده می شود که بین 5% تا 10 %هزینه های مربوط به سلامت ناشی از خدمات بالینی غیر ایمن می باشد که منجر به آسیب بیماران می گردد.. به دلیل اهمیت موضوع ایمنی بیمار، برنامه بیمارستان دوستدار ایمنی که یک پروژه سازمان جهانی بهداشت است وهدف آن کمک به مؤسسات درمانی برای شروع یک برنامه جامع ایمنی بیمار در کشورها می باشد، در حال اجرا می باشد.در همین راستا دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، برنامه بیمارستانهای دوستدار ایمنی بیمار را بر اساس استانداردهایی آغاز نموده است. استانداردهای ایمنی بیمار مجموعه ای از الزامات هستند که برای اجرای ایمنی بیمار درسطح بیمارستان حیاتی می باشند. سازمانی جهانی بهداشت به منظور ارتقای سلامت جامعه با چالشهایی مواجه شده و جهت حل آنها 9 راه حل ایمنی بیماررا در نظر گرفته است.
آقای دکتر بهروزی فوق تخصص نوزادان: معاونت درمان و مسئول ایمنی بیمار
خانم ساغر گودرزی کارشناس ارشد پرستاری :کارشناس هماهنگ کننده ایمنی
ایمیل:sgh15696@gmail.com
شرح وظایف مسئول ایمنی :
-
- مشارکت در تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان
- هماهنگی برنامه ایمنی بیمار با مدیریت ارشد بیمارستان
- تدوین اجرا و بازنگری برنامه سالیانه ایمنی بیمار در بیمارستان به منظور دستیابی به سطح یک استانداردهای بیمارستانهای دوستدار ایمنی
- شرکت و همکاری فعالانه در تدوین خط مشی ها و روش های اجرایی در سازمان به منظور اشاعه ارائه خدمات بهینه
- خود ارزیابی استانداردهای الزامی بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار در بیمارستان
- طراحی و برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقا درک و بصیرت کارکنان از استانداردهای الزامی بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار
- بررسی فرهنگ ایمنی بیمار و اقدام اصلاحی به منظور ارتقا آن
- شرکت دربازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار و پیگیری انجام اقدامات اصلاحی و بازخورد به کارکنان
- نظارت برایجاد و چگونگی استفاده از سیستم یادگیری و گزارش دهی اتفاقات ناخواسته در بیمارستان
- شرکت و همکاری فعالانه با کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار و مدیریت خطردر چگونگی راهبری موضوعات تهدیدکننده ایمنی بیمار
- شرکت و همکاری فعالانه در تحلیل ریشه ای وقایع تهدید کننده ایمنی بیمار
- اقدام اصلاحی بر اساس تحلیل ریشه ای وقایع به منظور کاهش خطرات سازمان
- بستر سازی و ایجاد شیوه مناسب برقراری ارتباط درخصوص موضوعات مرتبط به ایمنی بیمار در داخل بیمارستان
شرح وظایف کارشناس هماهنگ کننده ی ایمنی بیمار:
-
- گزارش فعالیتها به مسئول فنی /ایمنی و فعالیت زیر نظر وی و رونوشت به کلیه بخشه/واحدها و اطلاع کلیه کارکنان از آن
- هماهنگی با مسئول فنی/ایمنی بیمار در تمامی اقدامات
- بازدیدهای برنامه ریزی شده با مشارکت مسئولان بخشها/واحدها و مدیران مرتبط برای بررسیوضعیت ایمنی بیمار
- بررسی مخاطرات و عوامل تهدید کننده ایمنی بیمار و اجرای راهکارها بر مبنای آن
- نیاز سنجی از کارکنان بالینی و پشتیبانی جهت طراحی و برگزاری دوره های آموزشی
- انجام ممیزی دوره ای ایمنی بیمار
- مشارکت در تدوین شاخصهای ایمنی بیمار
- پایش شاخصهای ایمنی بیمارو گزارش نتایج و تحلیلدوره ای موانع بازدارنده به مسئول ایمنی/ایمنی بیمار
اهداف بین المللی ایمنی بیمارIPSG
فلوچارت مادران نیازمند مراقبت ویژه
فلوچارت واکنش سریع به وقایع ناخواسته ( سطح یک )
معیار بیماران با ریسک بالاارزیابی
لیست تجهیزات پزشکی پشتیبان به تفکیک بخش ها
پروتکل رضایت و برائت نامه آگاهانه
دستورالعمل اندازه گیری میزان رعایت بهداشت دست
دستورالعمل_پیشگیری_از_ترومبو_آمبولی
راهنمای بهداشت دست در مراقبت از بیماران
راهنمای تضمین صحت دارویی در فرآیند انتقال خدمات
راهنمای داروهای با اسامی و اشکال مشابه
راهنمای رعایت بهداشت دست در مراکز بهداشتی درمانی
راهنمای پیش گیری از اتصالات نادرست کاتترها و لوله ها
عوارض ایجاد شده به تفکیک در بخش
فلوچارت واکنش سریع به وقایع ناخواسته ( سطح یک )
- لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: